Förbrukningsmaterial, varuinköp & inventarier

Skillnader

Skillnaden mellan förbrukningsmaterial och varuinköp är att varor köps in för att sedan säljas vidare, medan förbrukningsmaterial köps in för att användas i företaget. Skillnaden mellan förbrukningsmaterial och inventarier är att inventarier har ett större värde (28 650 kr ex. moms år 2024) och används inom företaget en längre period.



Förbrukningsmaterial

Är material som används i företaget och som inte ska säljas vidare. Det som även kännetecknar förbrukningsmaterial är att det är av mindre värde och kort livslängd. Kan vara alltifrån kontorsmaterial för de flesta företag till disksvampar för restaurangägare.

Normalt sätt behöver ingen inventering göras då förbrukningsmaterial är av mindre värde med en kort livslängd.



Varuinköp

Varor som köps in för att säljas vidare är avdragsgilla. Hela momsen dras av direkt, men kostnaden måste periodiseras. Alltså ska inventering göras, oftast i slutet av räkenskapsåret, för att värdera hur mycket som finns i lagret. Det värde som finns i lagret minskar kostnaderna och räknas som en tillgång.

Använder ditt företag förenklat årsbokslut, behöver du inte göra någon lagerförändring om värdet är mindre än 5 000 kr.



Inventarier

Är tillgångar som behövs i företaget som t.ex. maskiner, verktyg och möbler. Även bilar räknas som inventarier men har andra momsregler i många fall (läs mer om bilar).

Inventarier som behövs i företaget är normalt sätt avdragsgilla, både momsen och kostnaden. Dock är det inte säkert att hela kostnaden får dras av direkt under räkenskapsåret. Är utgiften av större värde, alltså mer än 28 650 kr (2024), eller har inventarierna en längre livslängd än 3 år ska dessa skrivas av varje år. Med andra ord delas kostnaden upp på flera år.