Inköp innan företagsstart – Aktiebolag

avläsa rapport

Att dra av kostnader innan företagsregistrering i ett aktiebolag kan vara mer utmanande jämfört med en enskild firma. Det är nödvändigt att förstå skillnaden mellan registrering och bildande av bolaget, eftersom detta påverkar möjligheterna till avdrag. Låt oss utforska dessa regler i detalj för att hjälpa dig optimera din företagsekonomi.

Köp innan företagsregistrering

När det gäller aktiebolag finns det specifika regler som styr möjligheterna till att dra av kostnader före företagsregistreringen. För att vara berättigad till avdrag måste inköpen ha ägt rum efter bolagets bildande. Bildandet av ett aktiebolag anses ha ägt rum när alla stiftare har undertecknat stiftelseurkunden (enligt 2 kap. 4 § första stycket i Aktiebolagslagen).

Företagsregistrering sker efter att du har lämnat in anmälan till Bolagsverket och mottagit registreringsbeviset. Denna process äger normalt rum kort efter bolagets bildande. Därför kan tidsspannet för inköp och kostnader som kan dras av vara relativt kort i jämförelse med enskilda firmor, där avdrag kan göras för kostnader som uppstod ett kalenderår innan företaget registrerades

Köp innan bildande av aktiebolag

I aktiebolag är det inte tillåtet att göra avdrag för kostnader som uppstått före bolagsbildning. En möjlig lösning i detta sammanhang är att låta aktiebolaget köpa varan eller tjänsten från dig som privatperson. När du gör detta måste du fastställa värdet på varan eller tjänsten till marknadsvärde, vilket är priset på den aktuella varan eller tjänsten vid den tidpunkt den säljs till företaget.

Det är viktigt att notera att momsavdrag inte kan göras i detta fall. Om du fortsätter att använda tillgången privat, kan du bli förmånsbeskattad för det. Det är därför viktigt att noga överväga hur du hanterar kostnader före bildandet av ditt aktiebolag och se till att följa gällande regler och skattelagar.

Ali Sherifi

Med en gedigen bakgrund inom ekonomi och en stark passion för teknik, strävar jag efter att utveckla moderna redovisningslösningar. Mitt mål är att förenkla och effektivisera ekonomihanteringen för företagare.

Behöver du hjälp med din bokföring eller känner du dig osäker på vilka kostnader du kan få avdrag för, kan du kontakta oss nedan i formuläret.

Mejla oss

info@digitalbok.se

Ring oss

010-641 02 93

Adress

Åbroddsvägen 45, 165 70 Stockholm