Kassaregister - ett krav?

kassa

De flesta företag som tar emot betalning i kontanter, kort eller swish behöver använda kassaregister. Upptäck vad kassaregister är och vilka företag som måste ha det, samt kraven Skatteverket ställer på ett kassaregister.

Vad är kassaregister?

Kassaregister är ett kassasystem som används till att dokumentera försäljning av varor och tjänster. Dokumentation i kassaregister görs vid kontant- och kortbetalningar, samt andra elektroniska betalningar som t.ex. Swish. Det finns både fysiska kassaregister i form av kassaapparater och digitala kassaregister där registrering sker via en app.

När behövs kassaregister?

Kassaregister är obligatoriska för de flesta företag som tar emot kontantbetalning, betalning med kort eller Swish. Företag som enbart fakturerar sina kunder behöver inte ha ett kassaregister. Trots att ett företag tar emot kort- och kontantbetalning finns det vissa undantag där användning av kassaregister inte krävs.

Låg omsättning

Företag med låg omsättning eller försäljning i obetydlig omfattning behöver inget kassaregister. Enligt Skatteverket är försäljningen i obetydlig omfattning om försäljningen uppgår till högst 4 prisbasbelopp inklusive moms. För år 2023 är prisbasbeloppet 52 500 kr, alltså behövs inget kassaregister om försäljningen inklusive moms är mindre än 210 000 kr under ett år.

Försäljning på nätet

För företag som bedriver försäljning på nätet, till exempel nätbutiker, finns ett undantag från kassaregisterkravet. De som säljer varor eller tjänster genom distansavtal eller hemförsäljningsavtal är inte skyldiga att använda kassaregister, även om de tar emot kortbetalningar och Swish.

Taxiåkerier

Företag som bedriver taxitrafik enligt taxitrafiklagen är inte skyldiga att använda kassaregister. I stället krävs en godkänd taxameterutrustning för att registrera och rapportera betalningar. Personer med taxitrafiktillstånd måste överföra taxameteruppgifter till en angiven redovisningscentral enligt lagen om redovisningscentraler och beställningscentraler för taxitrafik.

Kassaregister krav

Enligt Skatteverket måste ett kassaregister uppfylla vissa krav. För att vara godkänt måste kassaregistret ha en tillverkardeklaration och vara anslutet till en certifierad kontrollenhet. En tillverkardeklaration verifierar att kassaregistret följer Skatteverkets krav och en certifierad kontrollenhet säkerställer att kvitton och transaktionsdata lagras tryggt för Skatteverkets kontrolländamål.

På Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om kraven och vilka kassaregister som är godkända.

Registrera kassaregister

När du införskaffat ett kassasystem måste det anmälas och registreras hos Skatteverket. Både kontrollenheten och kassaregistret ska registreras med information om tillverkare, modell, tillverkningsnummer och adress.

Ali Sherifi

Med en gedigen bakgrund inom ekonomi och en stark passion för teknik, strävar jag efter att utveckla moderna redovisningslösningar. Mitt mål är att förenkla och effektivisera ekonomihanteringen för företagare.

Behöver du hjälp med att införskaffa och registrera ett kassaregister eller har du några andra frågor kan du kontakta oss nedan i formuläret.

Mejla oss

info@digitalbok.se

Ring oss

010-641 02 93

Adress

Åbroddsvägen 45, 165 70 Stockholm